Για την ταινία :Το ατίθασο ρομπότ,που είδαμε την Παρασκευή 24 του Γενάρη 2025 έχουμε να προτείνουμε :
Δράσεις πριν την ταινία:
Συζήτηση – Ερώτηση Εισαγωγής:
Τι γνωρίζετε για τα ρομπότ; Μπορούν τα ρομπότ να έχουν συναισθήματα;
Αν μπορούσατε να δημιουργήσετε ένα ρομπότ, πώς θα το θέλατε να είναι;
Πιστεύετε ότι τα ρομπότ μπορούν να είναι φίλοι με τους ανθρώπους; Γιατί ή γιατί όχι;
Σύνοψη Εικόνας: Δείξτε στα παιδιά μια εικόνα από την ταινία χωρίς να αποκαλύψετε λεπτομέρειες και ζητήστε τους να φανταστούν τι μπορεί να συμβαίνει στην ιστορία, ποιοι είναι οι χαρακτήρες και πού συμβαίνει η ιστορία.
Προβληματισμός:
Ποιες είναι οι έννοιες που μπορεί να συναντήσουμε στην ταινία (π.χ. φιλία, συνεργασία, επίλυση προβλημάτων);
Ποιες αξίες νομίζετε ότι μπορεί να προβάλλει η ταινία;
Μετά την ταινία:
- Ομαδική Συζήτηση (Discussion Circle):
- Δημιουργήστε μικρές ομάδες και ζητήστε από τα παιδιά να συζητήσουν ερωτήματα όπως:
- Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας για εσάς;
- Πώς εξελίχθηκε η σχέση του ρομπότ με τους ανθρώπους και πώς σχετίζεται με το θέμα της ανθρώπινης φύσης;
- Ποιες αξίες ή μηνύματα βλέπετε να προβάλλει η ταινία (π.χ. ελευθερία, τεχνολογία, ηθική);
- Ανάλυση Χαρακτήρων:
- Ζητήστε από τα παιδιά να αναλύσουν τον κύριο χαρακτήρα (το ρομπότ) και να προσδιορίσουν τα κίνητρα, τις συγκρούσεις και τις σχέσεις του με τους άλλους χαρακτήρες. Συζητήστε πώς αυτές οι δυναμικές επηρεάζουν την εξέλιξη της ταινίας.
- Εξερεύνηση Τεχνολογίας και Ηθικής:
- Δημιουργήστε ένα ερωτηματολόγιο ή μια συζήτηση γύρω από τις ηθικές προεκτάσεις της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης, που παρουσιάζονται στην ταινία. Ρωτήστε τους θεατές αν πιστεύουν ότι το ρομπότ θα μπορούσε να έχει πραγματική συνείδηση ή ελεύθερη βούληση.
- Δημιουργία Συνεχούς Ιστορίας:
- Προκαλέστε τα παιδιά να δημιουργήσουν μια δική τους συνέχεια της ταινίας, προσθέτοντας νέους χαρακτήρες ή καταστάσεις που θα μπορούσαν να συμβούν μετά το τέλος της ταινίας. Αυτό μπορεί να γίνει σε μορφή γραπτού λόγου, σχεδίων ή ακόμη και μικρών σεναρίων.
- Κριτική και Βαθμολογία:
- Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν μια σύντομη κριτική για την ταινία, εστιάζοντας στο τι τους άρεσε και τι θα μπορούσε να βελτιωθεί. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα σύστημα βαθμολόγησης (π.χ. 1-10) για να διευκολύνετε την ανατροφοδότηση.
- Παιχνίδι Ρόλων (Role-play):
- Χωρίστε τα παιδιά σε ζευγάρια ή ομάδες και ζητήστε τους να παίξουν σενάρια από την ταινία, ενσωματώνοντας τις αποφάσεις και τα συναισθήματα των χαρακτήρων. Αυτό βοηθά στην κατανόηση της ψυχολογίας των χαρακτήρων και στην ενίσχυση της ανατροφοδότησης.
Συζήτηση στην Ομάδα (Group Discussion)
- Θέματα για συζήτηση:
- Τι σας άρεσε περισσότερο στην ταινία;
- Ποιο ήταν το πιο ενδιαφέρον πράγμα που έκανε το ρομπότ;
- Πώς ένιωθε το ρομπότ; Πώς το καταλάβατε από τις πράξεις του;
- Ποιες ήταν οι πιο σημαντικές στιγμές στην ταινία;
- Σκοπός: Να ενθαρρυνθούν τα παιδιά να εκφράσουν τις σκέψεις τους και να μάθουν να ακούν και τις απόψεις των συμμαθητών τους.
- Ζωγραφική και Δημιουργία Χαρακτήρων
- Δράση: Ζητήστε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν το αγαπημένο τους μέρος από την ταινία ή τον χαρακτήρα που τους άρεσε περισσότερο. Εναλλακτικά, μπορούν να σχεδιάσουν τον “τέλειο” ρομπότ σύμφωνα με τις δικές τους ιδέες και να τον παρουσιάσουν στην τάξη.
- Σκοπός: Η ζωγραφική θα βοηθήσει τα παιδιά να εκφραστούν δημιουργικά και να συνδέσουν τα συναισθήματα που τους προκάλεσε η ταινία με μια οπτική δραστηριότητα.
- Παιχνίδι Ρόλων (Role-play)
- Δράση: Χωρίστε τα παιδιά σε μικρές ομάδες και ζητήστε τους να αναπαραστήσουν σκηνές από την ταινία. Μπορείτε να δώσετε διαφορετικούς ρόλους (ρομπότ, άνθρωποι, άλλοι χαρακτήρες από την ατίθαση φύση) και να τους ζητήσετε να “παίξουν” τη σκηνή όπως την θυμούνται ή να τη φτιάξουν με τη δική τους φαντασία.
- Σκοπός: Μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά αναπτύσσουν τη φαντασία τους, μαθαίνουν να συνεργάζονται και να εκφράζουν συναισθήματα.
- Συζήτηση για τα Συναισθήματα
- Δράση: Στην τάξη, τοποθετήστε κάρτες με εικόνες από την ταινία (ή γενικά με συναισθηματικές εκφράσεις). Ζητήστε από τα παιδιά να διαλέξουν την εικόνα που αντανακλά το πώς ένιωσαν κατά τη διάρκεια της ταινίας και να εξηγήσουν γιατί.
- Σκοπός: Η δραστηριότητα αυτή βοηθά τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα τους και να κατανοήσουν καλύτερα τις συναισθηματικές αντιδράσεις των χαρακτήρων στην ταινία.
- Ερωτηματολόγιο με Ελεύθερη Σκέψη
- Δράση: Δημιουργήστε ένα απλό ερωτηματολόγιο με ανοιχτές ερωτήσεις, π.χ.:
- Αν ήσουν φίλος του ρομπότ, τι θα του έλεγες;
- Ποιο είναι το πιο σημαντικό μάθημα που πήρες από την ταινία;
- Πώς πιστεύεις ότι θα μπορούσε το ρομπότ να γίνει καλύτερο φίλος με τους ανθρώπους;
- Σκοπός: Να βοηθήσει τα παιδιά να σκεφτούν πιο βαθιά τα μηνύματα της ταινίας και να εκφράσουν τις απόψεις τους με λόγια.
- Δημιουργία Σχολικής Ιστορίας
- Δράση: Ζητήστε από τα παιδιά να γράψουν μια μικρή ιστορία ή να δημιουργήσουν μια συνέχεια της ταινίας, όπου το ρομπότ κάνει νέες περιπέτειες ή συναντά άλλους χαρακτήρες.
- Σκοπός: Ενθαρρύνει τη δημιουργική σκέψη και τη συγγραφική ικανότητα των παιδιών.
- Φτιάξτε την Ιδανική Συσκευή
- Δράση: Ζητήστε από τα παιδιά να φτιάξουν ένα σχέδιο ή να περιγράψουν τη δική τους “ιδανική συσκευή” ή ρομπότ, που θα βοηθούσε τους ανθρώπους σε κάτι σημαντικό (π.χ. να καθαρίσει το περιβάλλον, να βοηθάει τους ηλικιωμένους κ.λπ.).
- Σκοπός: Να ενισχυθεί η δημιουργικότητα των παιδιών και να σκεφτούν τις θετικές δυνατότητες της τεχνολογίας.
- Κατηγορίες Συναισθημάτων (Emotion Categories)
- Δράση: Χρησιμοποιώντας εικόνες από τη ταινία ή κάρτες με συναισθηματικές εκφράσεις (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος), ζητήστε από τα παιδιά να συνδέσουν συγκεκριμένα συναισθήματα με διάφορες σκηνές της ταινίας.
- Σκοπός: Να κατανοήσουν τα παιδιά τα συναισθήματα που απεικονίζονται στην ταινία και να τα συνδέσουν με τις καταστάσεις που συμβαίνουν στην πραγματικότητα.