Επίσκεψη στην Παναγίτσα Ν.Πέλλας με τον συγγραφέα κ.Παπαϊωάννου


Η επίσκεψη του Δημοτικού Σχολείου Λαγυνών στην Παναγίτσα του Ν.Πέλλας την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024, έχει πολλούς στόχους και σκοπούς:

Σκοποί:

  1. Εκπαιδευτική Εμπειρία: Να γνωρίσουν οι μαθητές την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής.
  2. Φυσική Ομορφιά: Να εκτιμήσουν τη φυσική ομορφιά της Παναγίτσας και να κατανοήσουν τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος.
  3. Κοινωνική Συναναστροφή: Να ενισχύσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες μέσα από ομαδικές δραστηριότητες και συνεργασία.
  4. Προώθηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Να ενημερωθούν για τις παραδόσεις και τα ήθη της περιοχής.

Στόχοι:

  1. Περιβαλλοντική Ευαισθητοποίηση: Να κατανοήσουν τη σημασία της βιωσιμότητας και της προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος.
  2. Ανάπτυξη Δημιουργικότητας: Να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη δημιουργική σκέψη, όπως καλλιτεχνικά εργαστήρια.
  3. Αξιολόγηση και Σκέψη: Να αναπτύξουν κριτική σκέψη μέσα από συζητήσεις και παρουσιάσεις σχετικά με την εμπειρία τους.Στην προσπάθεια μας αυτή ,ο συγγραφέας κ.Παπαϊωάννου ,μας παρουσίασε την αιτία της συγγραφής του βιβλίου του :Σιλουανή(εκδ.Ίκαρος)

Στην πορεία ο κ.Παπαϊωάννου ,στον νερόμυλο στην Έδεσσας μας παρουσίασε κομμάτια των κεφαλαίων του βιβλίου.

Η λογοτεχνία ασχολείται με θέματα που μας απασχολούν βαθιά, που μας βασανίζουν, που μας θυμώνουν, για θέματα που θέλουμε να ερευνήσουμε, που νιώθουμε την ανάγκη να παρουσιάσουμε υπό ένα πρίσμα διαφορετικό από το κυρίαρχο, που αθέατες ή αποσιωπημένες πλευρές τους θέλουμε να αποκαλύψουμε, για τα οποία θέλουμε να βρούμε ίσως μια διέξοδο, έστω λογοτεχνική. Ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο για παιδιά είναι πολυεπίπεδο, πολύσημο, μιλάει για πολλά πράγματα ταυτόχρονα, όσο κι αν έχει έναν κεντρικό πυρήνα και αφήνει το παιδί που το διαβάζει να δει μέσα σε αυτό εκείνο που μπορεί ή έχει ανάγκη κάθε στιγμή. Η λογοτεχνία για παιδιά , ενώ τους παρουσιάζει την πραγματικότητα, τους επιτρέπει ταυτόχρονα να σπάνε με το μαγικό ραβδάκι της φαντασίας τους τους τοίχους του ορατού, του συγκεκριμένου, του περιορισμένου κόσμου που με τις αισθήσεις τους αντιλαμβάνονται ως δεδομένο, στατικό και παντοτινό, και να τον προσλαμβάνουν ως ένα πεδίο δυνατοτήτων και ανατροπών, ως ένα πεδίο όπου η ουτοπία μπορεί κάποτε να βρίσκει τον τόπο της με τη δράση των ανθρώπων ως ιστορικών υποκειμένων.

Νομίζω ότι οι βασικές συνταγές για να διαβάζουν τα παιδιά  είναι τέσσερις: α) να διαβάζουν πολύ στα παιδιά ,οι γονείς , από τη μωρουδιακή και νηπιακή ηλικία, όταν, όπως είναι επιστημονικά αποδεδειγμένο, γίνονται οι πιο σημαντικές εγγραφές τόσο στον εγκέφαλο όσο και στο πεδίο των συνηθειών, β) να αργοπορήσουν την επαφή των παιδιών τους με τις οθόνες και η περιορισμένη έκθεση σε αυτές να γίνεται με τη συντροφιά τους, ώστε να ελέγχουν και να συζητούν αυτά που βλέπουν εκείνα (δείτε τον κανόνα 3-6-9-12 του Γάλλου παιδίατρου και ψυχαναλυτή Serge Tisseron), γ) να καθιερώσουν σε εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη ή μηνιαία βάση, αλλά σταθερά ως ρουτίνα, την επίσκεψη σε δημόσια/δημοτική βιβλιοθήκη και σε βιβλιοπωλείο και, τέλος δ) να διαβάζουν και οι ίδιοι, να συζητούν μεταξύ τους και με τα παιδιά τους και να τους προσφέρουν όσα μπορούν περισσότερα ποιοτικά  ερεθίσματα.

Σε μία χώρα στην οποία το κράτος δεν έχει καμιά πολιτική για το βιβλίο, στην οποία τα σχολεία δεν έχουν βιβλιοθήκες και οι 850 σχολικές βιβλιοθήκες του ΕΠΕΑΕΚ είναι κλειστές με φτηνή δικαιολογία την οικονομική κρίση, η ευθύνη της φιλαναγνωσίας βαραίνει, δυστυχώς, αποκλειστικά τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Πάντως, οι γονείς πρέπει να σκέφτονται ότι θα θερίσουν αργότερα ό,τι έχουν σπείρει στις πολύ μικρές ηλικίες των παιδιών τους.

 

Για την παρουσίαση  για τα άγρια ζώα στην Παναγίτσα από τη  ΜΚΟ: «Ο Κήπος των Παιδιών»
Bear Bones(η αφορμή στάθηκε το βιβλίο του κ.Παπαϊωάννου ; “Σηλουανή”εκδ.Ίκαρος).Την παρουσίαση έκανε η κ.Αγγελική Σαββαντόγλου,διδάκτορας Βιολογίας ,με την βοήθεια των αδερφών της,Σαμάνθα Σαββαντόγλου και Ερμή Σαββαντόγλου.

Σκοπός της Παρουσίασης:

  • Ενημέρωση: Να ενημερώσουμε τους μαθητές για τα άγρια ζώα που ζουν στην περιοχή της Παναγίτσας.
  • Ευαισθητοποίηση: Να ευαισθητοποιήσουμε τους μαθητές σχετικά με τη σημασία της προστασίας της άγριας ζωής και του φυσικού περιβάλλοντος.
  • Εκπαίδευση: Να διδάξουμε στους μαθητές βασικές πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά, τη διατροφή και τον βιότοπο αυτών των ζώων.

Στόχοι:

  1. Γνώση της Τοπικής Πανίδας: Να γνωρίσουν οι μαθητές ποια άγρια ζώα υπάρχουν στην περιοχή και ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους.
  2. Κατανόηση του Οικοσυστήματος: Να κατανοήσουν οι μαθητές πώς τα άγρια ζώα συμβάλλουν στη διατήρηση της ισορροπίας του οικοσυστήματος.
  3. Ανάπτυξη Περιβαλλοντικής Συνείδησης: Να ενθαρρύνουμε τους μαθητές να σκεφτούν τρόπους για να προστατεύουν τη φύση και να σέβονται τα άγρια ζώα.
  4. Προώθηση Συνεργασίας: Να αναδείξουμε τη σημασία της συνεργασίας στην προστασία της φύσης και της άγριας ζωής.                                                                            

(Παπασυμεών Ελισσάβετ ΠΕ70)